Eller för att vara mer korrekt, första svenskar på sydpolen var Otto Nordenskjölds antarktis expedition 1901 som efter stora strapatser, Antarctic fartyget dom färdades i fastnade, sprang läck och sjönk, de räddades av Argentinska marinen och återvände till Sverige 1904 .
En av deltagarna var Karl Andreas Andersson född 1875 i Stordal på Tjörn, svensk havsforskare och doktor i zoologi och senare riksdagsman och ledare för liberala partiet innan det bytte namn till folkpartiet.
Hans mor Inger Kristina Samuelsdotter kom från Stora Askerön östergård och var dotter till lotsen Samuel Nilsson, en av en lång rad av lotsar från den gården. Alla gårdarna på Askerön var på den tiden ålagda att sköta lotsning av fartygen till och från Uddevalla. Lotsutkiken som fanns på berget där kvarnen nu står finns fortfarande kvar, nu i Fiskevik.
Karl Andreas kusin Stefanus Samuelsson var den grabb som jag tidigare berättat så olyckligt omkom av ett vådaskott när han var med sin far och hämtade ved i Askeröskogen.
Kapten på skutan Antarctic som förde expeditionen till antarktis var en norrman vid namn Carl Anton Larsen, även han har en relation till Askerön genom att en ättling, Eric Jacobsen alltjämt bor i Flundervik.
Tredje länken mellan Antarktis och Askerön kanske blir lite mer av ett långskott, men i norrmannen Amundsens (förste mannen som nådde sydpolen) fartyg ”Fram” satt en motor från ”Ab Dieselmotorer” i Stockholm.
Efter att Amundsen efter lyckad expedition telegraferade hem att motorn fungerat perfekt fick motorerna namnet ”Polar”, senare köpte NOHAB i Trollhättan motortillverkningen och deras framgångsrika motorer kom att heta NOHAB Polar. Som ni vet så hade ju ägaren av NOHAB sin fina motorbåt ”Ajax” på varvet i Danestan.