1832 kom en ny lag som sa att det var fritt fram för vem som helst att idka transport på alla inrikes orter, Då började det hända grejer på Stora Askerön. Man beställde båtar och varv anlades här och var runtikring.
I sundet samlades dom med namn som Alexandra, Mathilda, Burman , Rosen, Rosander, Friheten och Delfin. Alla seglade dom på Vänern, det var där frakterna av trävaror och järn fanns efter att slussarna efter 1800 öppnat möjligheten att frakta varor från Värmland och Bergslagen med båt.
Rosander byggdes 1865 i Grönvik som ligger vid Ödsmål strax norr om Danestan. Den ägdes och seglades av bröderna Carl och Fredrik Andersson, Carl som bodde i Holmbergs “Hagen” och Fredrik, om för övrigt räkar vara min mormors far bodde i huset vid “f.d Lilla lanthandeln” .
De hade flera bröder och svågrar som var skeppare på de ovan nämda båtarna, en verklig sjömanssläkt. Friheten seglades dock av Fredrik Svensson (Hammar) och Delfin av Rutger Mattsson båda grannar med Fredrik.
Delfin var en enmastad “slup”, det vanliga var annars fartyg med två master som då kallades Galeas eller Skonare.
I annonsen i Bohusläns allehanda 20 Juni 1889 har Rosander lagt till i Nösund för att lossa sin trälast, trä var ju en bristvara på Orust, och i slussdokumentet från 1892 har man betalat sin avgift när man passerar Brinkebergskulle sluss på väg från Karlstad till Göteborg även då med trälast.
Bilder: En målning föreställande Rosander målad av Evald Ängermark, notis i Bohusläns allehanda 1889, Slussdokument från 1892 samt Grönvik vid Ödsmål där “Rosander” byggdes 1865.