Ajax var en av dom största motorbåtarna som varvet skötte och vinterförvarade.
Ajax en stor elegant båt, 14 meter lång och med dinge i aktern byggd i Bremen 1923 till konsul Aspegren på Stenungsön men redan två år senare såld till Antenor Nydqvist ägare av det stora verkstadsföretaget Nohab i Trollhättan. Anställd som skeppare ombord var Gunnar Ängermark. Lägg märke till skorstenen föröver , på denna båt fanns kamin i salongen. .Enligt Lennart Nydqvist som gick bort 2019 , 94 år gammal , så gjordes resor till Skagen och längs Bohuskusten upp till Oslo varje sommar med Ajax.
Varvet som startades och drevs under 50 år av bröderna Elof och Algot Andersson från ”Hea” och Carl Andersson som bodde i Danestan.
Nohab (Nydqvist &Holm AB) grundat av Antenor Nydqvist d.ä. 1847 i Trollhättan startade med att tillverka turbiner till vattenkraftverk men kom sedan att tillverka lok, dieselmotorer och flygmotorer. Även biltillverkaren SAAB kan härledas till Nohab.
1920 fick Nohab den då hittills största industriorder som ett svenskt företag fått, Ryssland beställde 1000 ånglok . Revolutionen hade nyligen varit i Ryssland så Nohab krävde betalning i rent gult. 50 ton guld skeppades då över som en första betalning och 500 lok hann levereras innan ordern ändrades av politiska skäl.
Nydqvist blev personlig vän ägarna till varvet, särskilt Algot (på ”Hea”). Hans fru Sigrid jobbade även en tid i Nydqvists hem ”Villa Elfhög” i Trollhättan . När Algot avled kom hela familjen Nydqvist till hans begravning.
Nydqvist var bara en av alla de välkända och förmögna kunderna till varvet i början av 1900-talet. Andra var Axel Wennergren ( ägare av Elektrolux), doktor Ernst Sale’n, Hovsångaren John Forsell och direktör Holger Holm (Wettergrens konfektions fabrik) en handfull grosshandlare och även författaren och Nobelpristagaren Pär Lagerqvist , exempel på kunder som anlitade varvet tack vare dess goda rykte.
Visst hade man önskat sig ett foto även av Axel Wennergrens (Electrolux) snabba motorbåt ”Nabben” god för 40 knop. Låg upplagd på varvet under kriget och köptes av Norska motståndsmän som fått nys om den. Man tog bort överbyggnaden och ledde ner avgasrören under vattnet för tystare gång. Inte utan att man blir man nyfiken vad som hände sen!
Fakta taget från boken ”Askeröns båtvarv , en historik 1917-1969” skriven av Nils & Ann-Marie Holmberg och Sören & Eivor Olsson 2016