Elliot, ett välkänt namn på Stenungsön där dom flesta stora grosshandlarvillorna ritades av arkitekten Gustaf Josef Elliot. Men nu handlar artikeln om hans bror Carl-Otto som vid sidan av sitt arbete på ett skeppsrederikontor även var konstnär. Han studerade för Carl Wilhelmsson på Valands målarskola och målade gärna landskap, här två exempel från Stenungsön. Mer om släkten Elliot kan ni läsa om under ”Wetterlindsdramat”
Tredje målningen från Stenungsön och sundet är målad av Geskel Saloman 1867, en dansk konstnär , 1850 var han i Göteborg för att närvara vid broderns giftermål. I samband med detta ställde han ut en del av sina verk. Utställningen blev en succé och han fick omedelbart ett antal beställningar på porträtt, vilket ledde till att han stannade i Göteborg. Han var en av Göteborgs främsta porträttmålare.
Han träffade då också och gifte sig med Götilda Jacobsson dotter till en av stadens förmögna köpmän och syssling till bröderna Elliot. Tillsammans med publicisten S. A. Hedlund i Göteborgs Handels & Sjöfartstidning, GHT startade han Göteborgs Konstförening. Denna förening tillsammans med S. A. Hedlunds aktivitet ledde till att han beslutat att starta Göteborgs Musei Rit och Målarskola, ursprunget till Valands konstskola, 1865. Han blev skolans förste föreståndare och arbetade där i sex år, fram till 1871. Senare lockades Saloman av en tjänst som professor vid Konstakademien i Stockholm och valde att flytta till huvudstaden 1874. Han hade då varit ledamot av Konstakademien i tre år. 1876 förärades han titeln Kunglig Hovmålare.
Med hustruns släkt är vi inne i en släkt som verkligen gjort avtryck i Göteborgs konstvärld. Götilda Jacobsson hade nämligen en syssling också hon med namnet Götilda men med Magnus som efternamn gift med Pontus Furstenberg, makarna som var konstsamlare och mecenater till Göteborgs konstvärld detta tack vare hustruns enorma förmögenhet. Utan Fürstenbergs direkta och indirekta ekonomiska stöd hade antagligen dåtida och ännu väl kända konstnärer som Carl Larsson, Ernst Josephson (som också var släkt till Elliot) och Anders Zorn aldrig kunnat ägna sig så helhjärtat åt sin konst, Furstenberg var också största donatorn till sällskapet Gnistan som ni kan läsa mer om under ”Med konsten i centrum”, del I.
Efter parets död skänktes all konst till Göteborgs stad .
Konstsamlingen, som bestod av cirka 260 verk, flyttades 1922 till Göteborgs konstmuseum där den fick en egen avdelning. Där har man byggt upp en kopia av hans hem och den unika samlingen av konst går än idag att besöka, över hundra år efter Fürstenbergs död.
En länk till Askeröarna värd att nämnas är väl att familjen Mannheimer som har sommarhus där också har några familjemedlemmar med konstnärlig inriktning. Mannheimers som också är släkt med Götilda Magnus.
Källor: Wikipedia, ”Konstnärslexikonet Amanda” samt ”Det gamla Göteborg.se”